Tabliczka ouija – historia, działanie i zasady tablicy

Korzystanie z tablicy Ouija może być ciekawym doświadczeniem. Niektórzy uważają, że są to wrota do innego świata i ostrzegają przed użyciem tabliczki, ale wielu ludzi postrzega to jako nieszkodliwą rozrywkę, zwłaszcza jeśli nie jest traktowane zbyt poważnie. Sprawdź historie i zasady gry z planszą ouija.

22.12.20
5 komentarzy

Na początek kilka słów o tym, czym są oraz jak wyglądają popularne tabliczki ouija. Najczęściej są to płaskie tablice oznaczone:

  • literami alfabetu
  • liczbami 0-9,
  • słowami: „tak”, „nie”, czasami „witam” i „do widzenia”
  • rzadziej występują różne symbole (np. Słońce i półksiężyc) i grafiką.

W grze używa się wskazówki (mały kawałek drewna lub plastiku w kształcie serca lub trójkąta) jako ruchomego wskaźnika do przeliterowania wiadomości podczas seansu. Uczestnicy kładą palce na wskaźniku, którą przesuwa się po tablicy, aby przeliterować słowa. „Ouija” jest znakiem towarowym firmy Hasbro (jest to druga pod względem wielkości firma na świecie, zajmująca się produkcją zabawek).

 

Oryginalna tabliczka ouija stworzona w 1890

Oryginalna tabliczka ouija stworzona w 1890 roku

 

Spirytyści wierzyli, że zmarli są w stanie kontaktować się z żywymi – podobno używali w 1886 roku tabliczki, bardzo podobnej do nowoczesnej planszy Ouija, aby rzekomo umożliwić sobie szybszą komunikację z duchami.

Po komercyjnym wprowadzeniu przez biznesmena Elijaha Bonda 1 lipca 1890 r.  tablica Ouija była uważana za niewinną grę towarzyską niezwiązaną z okultyzmem.

Naukowe wyjaśnienie działania planszy ouija

Przekonania paranormalne i nadprzyrodzone związane z Ouija zostały skrytykowane przez społeczność naukową i są określane jako pseudonauka. Działanie tablicy można w oszczędny sposób wytłumaczyć nieświadomymi ruchami osób kontrolujących wskaźnik, zjawiskiem psychofizjologicznym zwanym efektem ideomotorycznym (efekt ideomotoryczny odnosi się do osób wykonujących ruchy lub działających bez świadomego rozważania.)

Historia tabliczki ouija

Jedna z pierwszych wzmianek o metodzie zapisu używanej na tabliczce ouija możemy znaleźć się w Chinach około 1100 roku, w dokumentach historycznych z czasów dynastii Song . Metoda ta była znana jako „pisanie planszowe” fuji. Używanie tego sposobu odczytywania znaków, jako pozornego środka nekromancji i komunikacji ze światem duchów, było kontynuowane pod specjalnymi rytuałami i nadzorem. Było to centralną praktyką szkoły Quanzhen, dopóki nie została zakazana przez dynastię Qing. Kilka całych pism świętych Daozangsą są podobno dziełami ‚pisania planszowego’. Według jednego z autorów podobne metody zapisu były praktykowane w starożytnych Indiach, Grecji, Rzymie i średniowiecznej Europie .

Czasy nowożytne

Jako część spirytystycznego ruchu, media (‚kontaktujące się z duchami’) zaczęły stosować różne środki do komunikacji z martwymi. Po wojnie secesyjnej w Stanach Zjednoczonych media prowadziły znaczącą działalność, rzekomo umożliwiając ocalałym kontaktowanie się z zaginionymi krewnymi.

Tabliczka ouija jako komercyjna gra salonowa

Para grająca w ouija - Norman Rockwell 1920 rok

Para grająca w ouija – Norman Rockwell 1920 rok

Biznesmen Eliasz Bond miał pomysł opatentować grę sprzedawaną razem z planszą, na której został wydrukowany alfabet. Plansza była podobna do poprzednio istniejących, wykorzystywanych przez media do komunikacji z duchami. Bond złożył wniosek 28 maja 1890 r. o ochronę patentową i tym samym jest uznawany za wynalazcę tablicy Ouija. Data wydania patentu to 10 lutego 1891.

Pracownik Elijaha Bonda, William Fuld, przejął produkcję gadżetów. W 1901 roku Fuld rozpoczął produkcję własnych tablic pod nazwą „Ouija”. Charles Kennard (założyciel firmy Kennard Novelty Company, która produkowała tablice Fuld’s i gdzie Fuld pracował jako lakiernik) twierdził, że nauczył się nazwy „Ouija” dzięki używaniu tabliczki i że było to starożytne egipskie słowo oznaczające „powodzenia”. Kiedy Fuld przejął produkcję desek, spopularyzował szerzej akceptowaną etymologię.

Krytyka religijna wobec tablicy ouija

Od samego początku tablica Ouija była krytykowana przez kilka wyznań chrześcijańskich. Na przykład Catholic Answers, organizacja rzymskokatolicka chrześcijańska apologetyczna, stwierdza, że „Tablica Ouija jest szkodliwa, ponieważ jest formą wróżbiarstwa”.

Ponadto biskupi katoliccy w Mikronezji wezwali do zakazania tablic i ostrzegali parafie, że podczas używania tablic Ouija rozmawiają z demonami. W liście pasterskim „ Holenderskie Kościoły Reformowane”zachęcał swoich komunikujących się do unikania tablic Ouija, ponieważ jest to praktyka „związana z okultyzmem”.

Obecnie większość religii chrześcijańskich uważa, że tabliczki ouija to jeden z najpopularniejszych i najgroźniejszych spirytystycznych akcesoriów, wykorzystywany przez medium do komunikowania się nie z duchami, a tak naprawdę z… demonami i diabłem.

Zasady gry, przygotowanie i porady – jak używać tabliczki ouija

Korzystanie z tablicy Ouija może być ciekawym doświadczeniem. Niektórzy uważają, że są to wrota do innego świata i ostrzegają przed użyciem tabliczki, ale wielu ludzi postrzega to jako nieszkodliwą rozrywkę, zwłaszcza jeśli nie jest traktowane zbyt poważnie.

Chrześcijanie ostrzegają przed konsekwencjami jej używania i wskazują na to, że jest to przedmiot okultystyczny.

Poniżej kilka porad oraz zasad do gry ouija, dla osób którzy chociaż trochę wierzą w ‚moc’ tabliczki.

Przykładowa plansza ouija z symbolami księżyca i słońca

Przykładowa plansza ouija z symbolami księżyca i słońca

Po pierwsze przygotowanie

  1. Zbierz kilku znajomych. Technicznie rzecz biorąc, w Ouija można grać w pojedynkę, ale jedna z głównych zasad mówi, że nie można grać samemu, więc wymagana jest gra z co najmniej jedną osobą. Im więcej zbierzesz ludzi, tym może być większy zgiełk i hałas czym możesz zmylić duchy.
  2. Zadbaj o nastrój. Przed przystąpieniem do kontaktu z „drugą stroną” spróbuj wprawić się w odpowiedni nastrój, przyciemniając światła, używając świec i zapalając kadzidło.
    • Najlepiej spróbować wieczorem lub do wczesnych godzin porannych.
    • Usuń wszelkie czynniki rozpraszające. Nie powinno być głośnej muzyki, hałasu z telewizora ani biegających dzieci. Gra wymaga Twojej niepodzielnej uwagi, aby odnieść sukces.
    • Wyłącz telefony! Dzwonek telefonu w trakcie gry zakłóca atmosferę i psuje nastrój.
  3. Przygotuj miejsce. Zgodnie z oryginalną instrukcją gry, planszę umieszczamy na kolanach obu uczestników, tak aby ich kolana się stykały. Kiedy jest więcej osób możemy rozsiąść się okręgu tak aby każdy miał dostęp do wskaźnika i planszy.

Kilka porad na początek

  1. Neutralne miejsce. Rozważ używanie tabliczki ouija w neutralnym miejscu – często odradza się jej używanie we własnym domu.
  2. Bądź cierpliwy. Czasami duch potrzebuje minuty, aby się rozgrzać. Możesz nie otrzymać odpowiedzi od razu. Nie poddawaj się.
    • Mity o „przesuwaniu wskaźnika w celu rozgrzewki” nic nie znaczą. To duch dostarcza odpowiedzi, a nie wskaźnik – niektóre duchy potrafią poruszać wskazówką szybciej niż inne.
    • Czasami wskazówka porusza się szybko, a czasami bardzo wolno. Jeśli odebranie wiadomości z planszy jest jak czekanie na połączenie telefoniczne, nie złość się. Poczekaj lub zamknij tablicę i wznów trochę później.
  3. Bądź uprzejmy i zachowaj spokój. Jeśli mówisz do wysoce komunikatywnego ducha, porozmawiaj z nim! Być przyjaznym. To zachęci go / ją do współpracy z Tobą. Możesz nie otrzymać odpowiedzi, których chcesz. To nie jest duch ani wina zarządu. Złość lub przemoc po prostu zrujnują atmosferę tablicy i pokoju.
  4. Po prostu zacznij. Najlepiej nie bombardować ducha długimi i skomplikowanymi pytaniami.
    • Twoje pierwsze pytania powinny mieć łatwe, krótkie w odpowiedzi np.:
    • Ile duchów jest w pokoju?
    • Czy jesteś dobrym duchem?
    • Jak masz na imię?
  5. Symbole na planszy. Na niektórych tabliczkach występują symbole – słońce i księżyc określają, jakiego rodzaju duch się z tobą kontaktuje. Jeśli pochodzi ze słońca, jest dobrze, jeśli z księżyca, jest zły. Jeśli dostaniesz złego ducha, podziękuj duchowi za jego czas i pożegnaj się. Kiedy wskaźnik omija pożegnanie, oznacza to, że zły duch odszedł.
  6. Uważaj o co prosisz. Ostatnią rzeczą, jaką chcesz robić, jest całonocne rozmyślanie o rychłej śmierci. Jeśli nie chcesz znać odpowiedzi na pytanie, nie zadawaj go. Ale jeśli zdecydujesz się zapytać o swoją przyszłość, pamiętaj, że będzie to żart. Podobnie jak my, śmiertelnicy, duchy nie widzą przyszłości.
    • Nie zadawaj głupich pytań – duch może nie chcieć tracić czasu. Nie wspominając już o tym, ile czasu zajmie przeliterowanie odpowiedzi!
    • Nie pytaj o fizyczne znaki. To tylko prośba o kłopoty.
  7. Zakończenie sesji. Jeśli w dowolnym momencie przestraszysz się lub poczujesz, że sesja wymyka się spod kontroli, po prostu zamknij tablicę, przesuwając wskaźnik nad „Do widzenia” i powiedz np.: „Kończymy spotkanie. Spoczywaj w pokoju”.

Gdy już Gramy

  1. Wybierz medium. Wyznacz jedną osobę która będzie ‚nadzorowała’ grę i zadawała wszystkie pytania – zapobiega to chaosowi oraz ułatwia przebieg gry. Wyznacz także osobę która zapisuje odpowiedzi, na których zatrzyma się znacznik.
    • Wszyscy gracze powinni mieć możliwość zadania pytania. Wymyślajcie pytania na zmianę, ale poproś medium, aby osobiście skierowało je do tablicy.
  2. Połóż palce na wskazówce. Poproś wszystkich graczy, aby delikatnie położyli palec wskazujący i środkowy na wskaźniku. Powoli przesuwaj go w kółko i skup się na tym, o co chcesz zapytać. Oprzyj na nim mocno palce, ale bez większej siły; jeśli będziesz go trzymał zbyt mocno, wskaźnik nie będzie się tak łatwo poruszał.
  3. Opracuj rytuał otwarcia. Może to być wszystko – modlitwa, powitanie, a nawet rozrzucone wokół ciebie bibeloty.
    • Niech medium przywita duchy i potwierdzi, że mile widziana jest tylko pozytywna energia.
    • Jeśli chcesz porozmawiać ze zmarłym krewnym, miej w pobliżu przedmiot który był ważny dla tej osoby (coś osobistego).
  4. Zadaj pytanie. Powinny one (szczególnie na początku) być proste, nieskomplikowane.
    • Jeśli twój duch wskazuje, że jest zły, najlepiej zakończyć grę i wznowić później.
    • Jeśli zaczniesz otrzymywać niegrzeczne lub wulgarne odpowiedzi, nie denerwuj się i nie odpłacaj swoim niegrzecznym zachowaniem. Nie krzycz, jeśli za bardzo się boisz, po prostu pożegnaj się z duchami i zakończ grę.
  5. Skoncentruj się. Aby uzyskać najlepsze, najskuteczniejsze wyniki, wszyscy gracze muszą oczyścić umysł i skupić się na zadanym pytaniu.
    • Każdy grający musi zachowywać się poważnie i z szacunkiem. Jeśli masz znajomego, który się śmieje lub zachęca do śmiesznych pytań, upomnij go lub wyrzuć z pokoju.
  6. Obserwuj, jak porusza się wskaźnik. Czasami porusza się on bardzo szybko, ale najczęściej jest to powolny ruch – jeśli wszyscy są skupieni i uważni, wskazówka powinna wystartować powoli.
    • Upewnij się, że żaden gracz samodzielnie nie porusza wskaźnikiem – jeśli tak zwróć mu uwagę.
  7. Zakończ sesje. Jeśli wskazówka zacznie robić „ósemki” lub odliczać od Z do A lub od 9 do 0, zakończ seans przechodząc na pożegnanie. Każda z tych trzech rzeczy oznacza, że duch próbuje uciec z planszy. Bardzo ważne jest, aby pożegnać się z duchami. Nie chciałbyś zostać nagle opuszczony, prawda?
    • Niech medium powie, że nadszedł czas, aby zakończyć seans i przesunie wskazówkę nad symbolem pożegnania na planszy.
    • Oczywiście, jeśli lubisz spędzać czas ze swoim duchem, powiedz „Do widzenia!” i poczekaj, aż plansza przesunie się po kolei na „Do widzenia”.
    • Zapakuj grę do opakowania.

 


Źródła

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (2 votes, average: 4,50 out of 5)

5
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
KlapekKamyk_ZiomKamyk_ZiomBombaxdxai2003 Recent comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
xdxai2003
Gość
xdxai2003

grałem w to i ta plansza mnie nawiedza co mam robić

Bomba
Gość
Bomba

Poprosić o przestanie 🙂

Kamyk_Ziom
Gość
Kamyk_Ziom

Podżeganie się z duchem pomoże

Kamyk_Ziom
Gość
Kamyk_Ziom

Najlepiej przesunąć skazowke na ,,Dowidzenia”

Klapek
Gość
Klapek

Przełam planszę na pół u mnie zadziałało