Zielony Punkt to jeden z najpopularniejszych znaków związanych z ekologią. Możemy go spotkać w 170 krajach świata, na wielu produktach. Symbol ten oznacza że producent wsparł finansowo system odzysku odpadów. Podstawową ideą zielonej kropki jest to, że konsumenci, którzy widzą logo, wiedzą, że producent produktu przyczynia się do kosztów odzysku i recyklingu. Może to być z odpadami domowymi zbieranymi przez władze lub w pojemnikach w miejscach publicznych, takich jak parkingi i poza supermarketami.
System jest finansowany z opłaty licencyjnej płaconej przez producentów produktów. Opłaty różnią się w zależności od kraju i są oparte na materiale stosowanym w opakowaniach (np. papier, plastik, metal, drewno, karton). Każdy kraj ma również różne opłaty za przystąpienie do programu i bieżące stałe i zmienne opłaty. Opłaty uwzględniają również koszty gromadzenia, sortowania i recyklingu.
Pierwszym krajem który uruchomił system oparty na Zielonym punkcie były Niemcy w 1991r.
Projekt symbolu Green Dot ma oczywiste powiązania z symbolem chińskiego Taijitu (yin i yang) oraz symbolem recyklingu Gary’Andersona. W przypadku druku w pełnym kolorze oficjalna forma jest drukowana w jasnym i ciemnym odcieniu zieleni (Pantone 366C i 343C). Ze względów ekonomicznych lub w celu uniknięcia konfliktów wzrokowych z innymi symbolami wielu producentów wybrało na swoich opakowaniach czarno-białą lub inną kombinację kolorów.
Logo „Zielonej Kropki” wskazuje jedynie, że firma przystąpiła do programu „Zielony Kropka”, a niekoniecznie, aby opakowanie było w pełni poddawane recyklingowi. Logo jest często mylone z logo recyklingu.
Źródło: Źródło https://en.wikipedia.org/wiki/Green_Dot_(symbol)