Treść wypełniona symboliką – zwłaszcza akt II i III. W tym dziele znajdziemy zarówno Symboliczne postacie jak i Symboliczne przedmioty i poszczególne sceny.
Wesele składa się z trzech aktów. Akt I jest aktem realistycznym, napisanym w konwencji komedii realistycznej, akt II jest natomiast aktem symboliczno-wizyjnym, obie te konwencje przeplatają się w akcie trzecim.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze symbole występujące w Weselu
Symboliczne Postacie w „Weselu”
Chochoł
Chochoł to róża otulona słomą (by nie zmarzła). Chochoł ma złożoną i niejednoznaczną symbolikę – to nadzieja na odrodzenie (krzak ożywa na wiosnę) jak i symbol uśpienia narodu, marazmu.
Widmo
Widmo to upiór dawnego narzeczonego Marysi – Ludwika de Laveaux. Widmo to jest symbolem marzeń, niespełnionej miłości i pragnienia lepszego życia.
Stańczyk
Stańczyk to ostatni błazen Jagiellonów – znany z obrazu Jana Matejki. W „Weselu” jest to symbol mądrości i troski o ojczyznę, skrytej pod błazeńską czapką. Ta symboliczna postać wydaje się być zasmucona obecną sytuacją Polski. Stańczyk ukazuję się Dziennikarzowi – jest jego głosem sumienia.
Rycerz
Czyli Zawisza Czarny z Garbowa – legendarna postać która uosabia honor i odwage. Symbol działania, waleczności, skonfrontowanej z niechęcią do działania i wszechobecnym marazmem obecnym między innymi w poezji. Rycerz ukazuję się poecie.
Hetman
Hetman czyli Franciszek Ksawery Branicki, współtwórca konfederacji targowickiej (spisek magnacki z roku 1792). Hetman jest symbolem zdrady narodowej i zaprzedania Polski za pieniądze. Objawia się on Panu Młodemu który rozmyśla, co by o jego ożenku powiedzieli szlachetni przodkowie. Hetman uświadamia Pana Młodego, że jego małżeństwo z chłopką to zdrada swojej klasy społecznej.
Upiór
Upiór czyli Jakub Szela, jeden z przywódców rabacji galicyjskiej (powstanie chłopskie z 1846 roku skierowane przeciwko szlachcie). Upiór symbolizuje naturę chłopów – silnych a także zdolnych do wielkich czynów, ale za to naiwnych i potrzebujących dobrego przywódcy. Jest także symbolem krwawej zemsty. Upiór ukazuję się dziadowi i przywołuje zdarzenia ciążące na wzajemnych stosunek pomiędzy szlachtą a chłopstwem.
Wernyhora
Wernyhora czyli legendarny wieszcz ukraiński, wróżbita. Postać ta wywodząca się z XVII wieku to kozak znany ze swoich przepowiedni i proroctw. Przychodzi on do Gospodarza z poselstwem w sprawie organizacji powstania. Daję Gospodarzowi także złoty róg, który jest sygnałem do walki. Wernyhora jest symbolem czynu i niepodległości. Symbolizuję on także porozumienie ponad podziały (chłopi a szlachta).
Symboliczne Przedmioty w „Weselu”:
Złoty Róg
Przedmiot ten daje Wernyhora Gospodarzowi. Złoty róg to symbol rozpoczynającego się powstania, symbol zagrzewania do walki. Przedmiot ten mógł wiązać się z legendą o uśpionych rycerzach z Tatr którzy na dźwięk rogu mieli się obudzić i stanąć do walki w obronie Polski. W „Weselu” złoty róg jest także symbolem przegranej, ponieważ zostaje on zgubiony przez Jaśka, schylającego się po czapkę z pawich piór.
Złota Podkowa
Złota Podkowa to symbol szczęścia zachowanego na później. W dramacie koń Wernyhory gubi podkowę, którą później znajduje Gospodyni i wkłada ją do kufra „na zaś”. Gest ten można interpretować jako przyszłą zapowiedź zwycięstwa powstania; Może to być jednak także symbol chciwości chłopów oraz ich egoizmu.
Pawie Pióro
Pawie pióro to jednoznaczny symbol dumy i pychy narodowej. Jaśko wyciągając ręce po ten właśnie przedmiot gubi złoty róg który był podarunkiem od Wernyhory.
Kadyceusz
Kaduceusz to atrybut greckiego boga Hermesa – to zwieńczona skrzydłami laska, wokół której owinięte są dwa węże (symbol kadyceusza). W „Weselu” ta błazeńska laseczka symbolizuje spór. Zostaje ona wręczona Dzienikarzowi przez Stańczyka który miał nią poruszyć innych.
Bronowicka Chata
Bronowicka chata to symbol całej Polski. W chacie tej (tak jaki i w Polsce) znalazły się najważniejsze postacie epoki: artyści, dziennikarze, chłopi.
Symboliczne Sceny w „Weselu”
Chocholi Taniec
Chocholi Taniec symbolizuje uśpienie, niemożność czynu a także marazm narodu Polskiego. Taniec ten oznacza zatem także porzucenie idei walki o wolność.
Zasłuchanie
Scena „zasłuchania” podobnie jak chocholi Taniec, symbolizuje marazm i uśpienie – bezczynne czekanie na cud.
Zgromadzenie chłopów z kosami
Scena ta symbolizuje gotowość chłopów do walki. Możliwe, że jest to nawiązanie do Bitwy nad Racławicami ( Bitwa z 1794 pomiędzy Rzeczpospolitą a Rosją – dowódcą wojsk Polskich był Tadeusz Kościuszko. W Bitwie tej brali udział kosynierzy)
kaduceusz*
Pomocne, dzięki
HAHA HI HI HEJZE HOLA