Kolor szary na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat spotykał się albo z największym entuzjazmem albo całkowicie go negowano. Dla jednych kojarzy się z nudą estetyczną, banałem i brakiem wyobraźni, dla innych kolor szary oznacza harmonię, równowagę, poczucie bezpieczeństwa i spokój. To kolor uwielbiany przed decydentów estetyki przestrzeni publicznej, przynajmniej w Europie, ale też przez projektantów i stylistów wszystkiego co formalne i oficjalne.
Symbolika koloru szarego
Jeżeli kolor czarny to mieszanina wszystkich dostępnych barw, a kolor biały to brak koloru, to gdzie mieści się szara barwa? Pośrodku, dokładnie pomiędzy kolorem czarnym i białym. To dlatego symbolika koloru szarego taki wiele mówi o człowieku i świecie. Zwykle jasny odcień szarości wiązany jest z pierwiastkiem kobiecym, natomiast odcień ciemny z pierwiastkiem męskim. Szary kolor na włosach kojarzy się z wiekiem, ale i z mądrością życiową, podkreśla upływ czasu i bliski koniec. Kolor szary to kolor z grupy barw ziemi, w takim odcieniu oglądamy wszechobecne kamienie, to barwa jaskiń i drogi w głąb.
Kolor szary to też barwa mgły, cienia i zmierzchu dnia. To kolor nieśmiałości i braku pewności siebie. Osoby preferujące szare stroje nie chcą zwracać na siebie uwagi, przynajmniej ubiorem, co często może oznaczać wyłącznie zabieg wyprzedzenia faktów. Ubranie w kolorze szarym przenosi uwagę do inteligencji i cech indywidualnych rozmówcy. Łatwo można dać się uwieźć pozornej anonimowości i nie docenić rozmówcy. Kolor szary wybierają też osoby potrzebujące wyciszenia, uspokojenia emocji. Szarość, podobnie jak barwa zielona, pomaga odnaleźć równowagę i harmonię z otaczającym światem. Kolor szary mówi: „zostaw mnie, pozwól pozostać mi w moim świecie, potrzebuję czasu na uporanie się z emocjami”.
Szary to także barwa kamuflażu. Detektywi w kryminałach jeszcze do niedawna ubrani byli zawsze w szary płaszcz. Ten kolor umożliwia wtopienie się w tłum, pozostanie anonimowym. To jednocześnie kolor kompromisu, od którego łatwo przejść do czarnego lub białego. Jest obojętny, nie niesie emocji i dramatu. Ale to też kolor srebra, wystarczy nadać szarości odrobiny srebrnego czy perłowego pyłu, by nadać mu energii i wieloznaczności.
Kolor szary to refleksja i bezstronność, a jednocześnie obiektywizm, samokontrola i głęboka inteligencja.
Kolor szary w aranżacji wnętrz
Szary kolor po latach niedocenienia w aranżacji wnętrz wniósł do niej prawdziwą i głęboką przemianę. Przez ostatnich dziesięć lat, i chyba już na stałe, stał się nowym brązowym, nowym zielonym i nowym bordowym w projektowaniu pomieszczeń mieszkalnych. I to począwszy od wszelkich odcieni szarości na ścianach po kolor kanap, dywanów, szafek, szaf i tekstyliów. Projektanci, by zmierzyć się z szarym, łączą go z bielą, czernią, pastelami, ale też z kolorami wyrazistymi, różowym, pomarańczowym, czerwonym. Kolor szary komponuje się doskonale nawet z beżowym, co wydawało się jeszcze do niedawna niemożliwe. Odwaga w łączeniu barw poprowadziła stylistów do nowych skojarzeń kolorów i odmieniła wnętrza salonów, sypialni i kuchni. Przede wszystkim kolor szary umożliwia uzyskanie pełnej harmonii we wnętrzu, kompozycji, która uspokaja i wycisza, czyli kwintesencji znaczenia słowa DOM.
Kolor szary w modzie
Również moda upomniała się o kolor szary, chociaż tutaj kompozycje w szarościach są znacznie mniej trwałe. Z pewnością szary to kolor mody męskiej, wariant czerni w miesiącach letnich, czy też w państwach, gdzie przeważa słoneczna pogoda. W Polsce w modzie męskiej widać ciemny odcień szarości, ale już w państwa śródziemnomorskich szary wyraźnie się rozjaśnia. W modzie kobiecej szary utożsamiany jest z ponadczasową elegancją, chociaż i tutaj w ostatnich latach szarość przez kilka miesięcy zdominowała ulice miast. Aktualnie odcień ten stosowany jest przede wszystkim w odzieży ciężkiej, płaszczach i kurtkach damskich oraz niezmiennie spodniach. Z szarości korzysta przemysł obuwniczy, szare buty są równie eleganckie jak czarne, a nie kontrastują tak mocno z barwną odzieżą.
Szarość w marketingu
Barwa szara została ponownie odkryta przez marketing produktów. Opakowania w tym odcieniu wysyłają jasne przesłanie o elegancji, dobrym smaku, ponadczasowości. Skierowane są do osób, które podobnie rozumieją estetykę i charakteryzują się takim samym rozumieniem urody barw. W państwach rozwiniętych szarość to klasyka i wyznacznik poziomu życia, które nie potrzebuje impulsów wokół siebie, by osiągnąć harmonię i równowagę. W przeciwieństwie do państw trzeciego świata, które traktują kolor szary jako symbol biedy i niskiego stanu. Ta różnica determinuje eksport produktów i zmienia oblicze importu.